Les données télématiques Données collectées par système embarqué

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Données télématiques collectionnées

Nous recueillons une grande variété de données auprès des véhicules et des conducteurs. Sur cette page, nous répertorions les données les plus importantes que nous collectons.

Données télématiques de base

Notre ensemble de données télématiques est basé sur un déplacement; un journal complet se crée à partir du moment où un véhicule est démarré jusqu’à ce qu’il soit à nouveau éteint. Un déplacement se compose de plusieurs enregistrements avec:

  • Horodatage GPS
  • Vitesse GPS
  • Direction GPS
  • Moteur allumé/éteint
  • Compteur kilométrique*
  • Tension d’alimentation
  • Nombre de satellites
  • Signal GPS
  • Signal GSM
  • Evénement (par exemple: coupure de courant)
  • Etat des E (entrée) / S (sortie) numériques (ON / OFF) ** – nécessite une connexion supplémentaire
  • Régime moteur – uniquement avec une connexion au bus CAN
  • Gestion du carburant -uniquement avec une connexion au bus CAN
  • Déplacement en mode privé ou professionnel – avec bouton vie privée
  • Identification du conducteur – avec système d’indentification conducteur

Données facultatives de l’accéléromètre intégré

  • Accélération brusque
  • Freinage brusque
  • Virages brusques

Par déplacement, nous enregistrons les données suivantes:

  • Date
  • Heure
  • Position GPS  quand moteur est démarré
  • Position GPS  quand moteur est éteint
  • Durée de l’arret à l’emplacement GPS
  • Temps passé total journalier
  • Temps de conduite
  • Temps passé avec moteur allumé à l’arrêt (moteur tourne, mais aucun mouvement est détecté)
  • Nombre de kilomètres parcourus
  • Graphique de vitesse
  • Excès d’accéléromètre

*  En général, nous collectons la valeur réelle de l’odomètre du bus CAN. Si ce paramètre n’est pas disponible, nous utilisons une valeur d’odomètre virtuel.
** Si certaines E / S sont connectées et configurées, elles seront consignées séparément.

Dynamic Logging

Pour garantir la plus grande précision possible lors des trajets d’enregistrement, nous utilisons un outil développé par nos soins, appelé «enregistrement dynamique».

Données télématiques avancées

Depending on the available connections and data sources, we can extend our basic telematics dataset with the following datasets:

  • FMS Dataset
  • Diagnostics Dataset

FMS Dataset

FMS or Fleet Management System is an international standardized interface for commercial vehicles. With the FMS standard, it’s possible to retrieve manufacturer independent data to compare vehicles and drivers, no matter what brand or type they are. Read more about FMS data.

Raw FMS data

These parameters, based on the standard truck FMS data (according to SAE J1939) are available within the FleetGO platform:

  • Brake Switch
  • Wheel Based Speed
  • Cruise Control Active
  • Clutch Switch
  • Pto State
  • Accelerator Pedal Position
  • Engine Load
  • Engine Total Fuel Used
  • Fuel Level
  • Engine Speed
  • Axle Weight
  • Engine Total Hours Of Operation
  • Vehicle Identification Number (VIN)
  • High Resolution Total Vehicle Distance
  • Service Distance
  • Tacho Vehicle Motion
  • Tacho Driver Working State
  • Tacho Vehicle Overspeed
  • Tacho Time Related States
  • Tacho Driver Card
  • Tacho Direction Indicator
  • Tacho Vehicle Speed
  • Engine Coolant Temperature
  • Ambient Air Temperature
  • Driver Identification
  • Engine Fuel Rate
  • Instantaneous Fuel Economy
  • At Least One PTO Engaged
  • High Resolution Engine Total Fuel Used
  • FMS-standard SW version supported
  • FMS-standard diagnostics supported
  • FMS-standard requests supported

Aggregate data

  • Distance
    • Per trip
    • Urban/periphery
    • During peak hours
  • Engine hours
  • Fuel usage
    • Per trip
    • PTO usage
    • Idle usage
    • Total
    • Average
  • Distance
  • Idle time (%/time)
  • Cruis control usage (%/time)
  • Coasting (%/distance)
  • PTO time (%/time)
  • ECO driving (%/time)
    • Harsh acceleration (#)
    • Harsh braking (#)
    • Excessive engine speed (#)

Diagnostics Dataset

  • Vehicle Identification Number (VIN)
  • Odometer*
  • Fuel consumption information*
  • Read malfunction Indicator Light (MIL)
  • Read generic and manufacturer specific OBD DTC’s (Diagnostic Trouble Codes)
    • Description and location
  • Clear OBD DTC’s
  • Read enhanced DTC’s
    • Description and location
    • Failure Type Information
    • Status information (warning indicator, fault active, etc.)
    • Severity information
  • Clear enhanced DTC’s
  • Read current and freeze frame (snapshot) data (all PID’s, see: Wikipedia OBD-II PIDs)
  • Read enhanced (manufacturer specific) PID/DID’s (database)
  • Read ECU information (version, manufacturer, etc.)
  • Proprietary information, brand/platform specific, for instance BMW/Mini “Condition Based Service”info:
    • condition of Engine Oil, Front Brakes, Brake Fluid, Rear Brakes, etc.
    • status of General Inspection, Exhaust Gas Test, Optical Check, etc.

* If this parameter is available is depending on vehicle brand and type. Not every vehicle supports this output. An indication can be given based on a vehicle list including brand, type and modelyear. Sometimes an additional CAN-interface is necessary.

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